Klassiska arkadspel
Ett arkadspel är en myntopererad spelautomat som innehåller ett elektroniskt spel.

Kategori: | Spel & Fritid |
Frågor: | 10 |
Popularitet: | |
Betyg: | |
Svårighet: | |
Skapat: | 2007-09-28 |
Ändrat: | 2025-07-27 |
Snabbtest Utmaning Kurs
Hur gamification förändrar utbildning, arbete och beteende online
Under de senaste åren har det blivit allt vanligare att diskutera så kallade gamification eller som det också kallas spelifiering, förändrar inom utbildningar, på arbetsplatser och beteende på nätet. Att kombinera ett koncept med gamification är inget nytt.
Det går att hitta funktioner från olika typer av spel och applicera dessa både i och utanför spelvärlden. Några bra exempel på detta är träningsappar, mobilspel och nätcasinon. På nätcasinon, särskilt vid ett besök i deras live casino, kan användare ibland se topplistor och VIP-förmåner – funktioner som är relativt nya för många webbplatser.
Ett annat sätt att nyttja spelifiering på ett vettigt sätt är att använda sig av olika frågesporter för att öka lärandet hos elever eller sin egen allmänbildning. På så vis utvecklas och presterar individer på ett roligt och givande sätt. Således kan gamification användas som en strategi som motiverar och påverkar individers beteende på nätet och i det verkliga livet.
Skapa lärande
När det är dags att utöka kunskaperna hos medarbetare på en arbetsplats och att de ska lära sig utan att behöva känna att de behöver prestera, är den mest effektiv är metoden Workflow learning. Vilket innebär rent praktiskt att individen får ett kunskapsstöd direkt under sitt arbetsflöde. Detta innebär således att hjälpen blir tillgänglig när den behövs som mest.
Gällande Performance support och använda det som en metod inom arbetet, har egentligen inte så stor betydelse, eftersom det människor lär sig i arbetslivet vanligtvis kommer genom erfarenhet. Supporten fungerar mer som ett stöd, när individen har kört fast på ett eller annat sätt. Det betyder således att Workflow learning indirekt ökar intaget av kunskap, samtidigt som prestationerna förbättras.
Spelifiering uppfyller alltså en funktion som ökar prestationer inom utbildningar, på arbetsplatser och människors beteende online. Samtidigt bidrar det till att det inte blir tråkigt att lära sig nya saker, men det gäller att se till att gamification används som en bonus och inte som en huvudanledning till att utbildningen eller arbetet blir utfört. Denna typ av verktyg kan också hjälpa till att upptäcka om något beteende behöver förändras.
Fördelar med spelifiering
Vi kan alltså konstatera att när gamification används inom utbildning, på en arbetsplats eller när ett beteende ska påverkas online, kan det vara positivt. Om det används på rätt sätt det vill säga.
De positiva fördelarna inom utbildning:
- Ökad motivation och engagemang
- Förbättrar minnet
- Prestationerna blir bättre
- Ökat interaktivt lärande
De positiva fördelarna inom arbetslivet:
- Ökad produktivitet
- Omsättningen inom personalen minskas
- Mer effektiv utveckling och träning
De positiva fördelarna inom beteende online:
- Får motivation att förändra beteende
- Engagemanget inom online communitys förbättras
Finns det några nackdelar med gamification?
Precis som med allt annat finns det även nackdelar med gamification. Spelifiering kan även uppmuntra till någon form av ett beroende eftersom det kan belöna ett beteende som är fel hos en individ. Även om användare får bekräftelse och positiv feedback för att bli motiverade, bör inte lärandet vara baserat på prestation.
Ett exempel på detta är att användaren har nyttjat ett visst antal sekunder/minuter/timmar på en arbetsuppgift under en viss tid. Detta gör att syftet går från att lära sig något till att, för att fortsätta till nästkommande nivå, istället öka antal timmar för inlärning. Vilket gör att gamificationens syfte slår fel. Alltså att öka nivå, poäng eller antalet timmar för lärande, borde således inte vara anledningen till att gå utbildningar eller göra arbetsuppgifter. Värdet ska således vara att individen lär sig något.
Betyg
Medlem | Kommentar | Datum | Betyg |
---|---|---|---|
imforss | Riktigt roligt. En nostalgitripp:) | 2024-11-29 | |
electric15 | trevligt men svårt, i alla fall för mig. min karriär tog slut med pong ungefär... | 2018-11-29 | |
Titania | kände bara igen Donkey kong, men det var kul ändå! | 2008-01-03 | |
Gunnarfo | Kul! | 2007-10-01 | |
Gunnar | Fler! Fler! | 2007-10-01 |
Senaste snabbtesterna
Medlem | Datum | Rätt |
---|---|---|
JennyHedman | 2025-08-25 | 5 (10) |
Jpp48 | 2024-11-29 | 4 (10) |
Alembic | 2024-11-29 | 7 (10) |
Rakapuckar | 2024-11-29 | 1 (10) |
GB | 2024-11-29 | 7 (10) |