Forum / öppen diskussion
På denna sida kan öppna frågor ställas och enkla diskussioner föras. För att kontakta admin 'privat' gå till vår kontakt-sida. Felanmäl inte frågor här utan använd länk (vid frågan) för detta.
Forum meddelanden
| 06-20 08:37 | ParryHotter 06-20 08:37 | ParryHotter | ...när jag går in i översikten i ämnet så har tre (3) av frågorna en korrakt svarprocent mellan 84-92% (lätta), tre av frågorna har 33-35% (svåra) och resten (5 frågor) har en motsvarande svarprocent på mellan 46-62% (som nog kan kategoriseras som medelsvårt). Kan någon förklara hur man ska kunna balansera detta på ett annat sätt...? ;) | |
| 06-20 08:32 | ParryHotter 06-20 08:32 | ParryHotter | Vill återknyta till 'svåra' och 'lätta' ämnen och frågor. Tack vare den statistik som ämnesförfattaren får så kan detta faktiskt utrönas någorlunda faktabaserat. I mitt nypublicerade ämne 'Sicken en!' (som bl.a. fått kritik för att det innehåller 11 och inte 10 frågor...) har de olika bedömarna både sagt att ämnet är för lätt, för svårt och att det har 'balans' mellan lätt och svårt... | |
| 06-19 12:26 | MdS 06-19 12:26 | MdS | Detsamma på er! Ta't lugnt med sillen så ni gör plats för nubben! | |
| 06-19 11:15 | Tune000 06-19 11:15 | Tune000 | Glad midsommar alla! | |
| 06-19 10:16 | Perte 06-19 10:16 | Perte | Glad Midsommar! | |
| 06-19 10:11 | jimcar 06-19 10:11 | jimcar | Glad midsommar, alla vetgiriglovers. | |
| 06-19 09:19 | Rover1965 06-19 09:19 | Rover1965 | Glad midsommar! | |
| 06-17 22:25 | Conth 06-17 22:25 | Conth | @Jaxer Att kopiera frågor från andra ställen är såklart inte okej. | |
| 06-17 18:01 | Conth 06-17 18:01 | Conth | @Memmus Ja, det är svårt att avgöra (omöjligt objektivt sett). Du får använda ditt goda omdöme. :) | |
| 06-17 17:58 | Jaxer 06-17 17:58 | Jaxer | Ett enkelt sätt att öka frågevolymen på sajten med allmänbildande frågor skulle vara att lägga in dessa från diverse sällskapsspel, men det kanske är otillåtet? | |
| 06-17 17:45 | Nattmackan 06-17 17:45 | Nattmackan | Jag tycker man ska kolla/se om AI kan betygsätta frågorna istället för gamla stötar som mest sitter här och ordbajsar! | |
| 06-17 14:40 | Bertilblues 06-17 14:40 | Bertilblues | Memmus: Jag brukar fundera på om jag skulle kunna få den här frågan på ngt av de många pubquiz jag går på. Jag kan säga att på vilken gata Systembolaget i Piteå ligger på, den frågan skulle aldrig komma på ett pubquiz här i Umeå. Kyrkstaden? Ja, det skulle den kanske. | |
| 06-17 14:39 | Memmus 06-17 14:39 | Memmus | Så om jag är totalt ointresserad av friidrott så tycker jag antagligen inte det hör till allmänbildningen att känna till namnet på diverse friidrottare, och vet inte ens om personerna som omfrågas i quizen är tillräckligt kända för att anses ingå i allmänbildningen. Svårt att ge betyg! När det gäller antalet frågor hör jag till dem som tycker att detta inte ska spela någon roll för betyget. | |
| 06-17 14:24 | Memmus 06-17 14:24 | Memmus | För att försöka förklara min svårighet att ge poäng på 'allmänbildande': Man kan tycka att frågor är allmänbildande oavsett vad de handlar om, eller bara om de avser saker som allmänheten BORDE veta. Om ämnet t.ex. är 'Piteå' och en fråga är på vilken gata systembolaget ligger så är jag inte säker på om den kunskapen ökar allmänbildningen, men en fråga om Kyrkstaden kan göra det. | |
| 06-17 13:42 | MdS 06-17 13:42 | MdS | ...sedan håller jag med om att de tär helt OK om fler skriver ämnen och frågor och det gör mig absolut ingenting om ett ämne bara innehåller 10 frågor. Är frågorna bra så sätter jag 4 eller 5 i betyg. | |
| 06-17 13:39 | MdS 06-17 13:39 | MdS | Ok. Då tycker vi olika helt enkelt. = ) Sedan vet jag inte hur man betygsätter en enskild fråga? Trodde bara man kunde betygsätta ett ämne i sin helhet? Men jag förstår fortfarande inte varför någon som skriver 10 frågor i ett ämne och får 4a i betyg om frågorna är välskrivna skulle bli 'skrämda' att inte skriva fler frågor för att man inte fick absolut toppbetyg? .... | |
| 06-17 13:16 | Bertilblues 06-17 13:16 | Bertilblues | Jag tror att det är bättre för kvaliteten om man låter folk skriva få frågor i ett ämne utan att det ska påverka betyget. Jag tror att många då (förutom den här tidsaspekten att de kanske inte har mycket tid) kan hålla uppe energi, stringens och skärpa i frågekonstruerandet, och att vi paradoxalt nog kan få fler frågor till sajten. | |
| 06-17 13:13 | Bertilblues 06-17 13:13 | Bertilblues | Jag svarar återigen: Antalet frågor i ett ämne ska inte påverka vilket betyg en enskild fråga får. De bästa frågorna borde hamna i kategorin frågor med betyg 5 oavsett hur många 'frågekompisar' den frågan har. Ytterligare en sak att beakta är att ifall man ska locka frågeskrivare att skriva väldigt många frågor torde risken öka att hen tröttnar och kvaliteten minskar. | |
| 06-17 12:14 | MdS 06-17 12:14 | MdS | ...inom ämnet utan att för den skull inskränka på kvalitén eller göra ämnet för smalt. Då kanske det absolut bästa betyget inte uppnås men 4 i betyg är väl fortfarande ett bra betyg? | |
| 06-17 12:13 | MdS 06-17 12:13 | MdS | Förstår inte vad som är så konstigt med mitt resonemang @BertilBlues? Jag skriver ju att ett ämne av hög kvalitét med 10 frågor är värt ett bra betyg. Ett bra betyg är väl ungefär 4 och ett godkänt är väl ungefär 3 på en skala 1 - 5? Vidhåller emellertid att ämnen i vissa fall kanske inte är värt en femma om man känner att det lätt skulle gått att göra fler frågor.... | |
| 06-17 10:50 | Goethes_iPhone 06-17 10:50 | Goethes_iPhone | .....forts: Jag tror att detta är en felbedömning. Åtminstone i mina kretsar av familj, vänner och bekanta är ungdomarnas och de unga vuxnas intresse ofta stort för rockmusik mm populärmusik, litteratur, annan kultur, elitidrott, politik, samhälle och historia, film, med mera. Att dissa ett ämne om r&b och annan, säg välkänd 80-talskultur - eller nutidshistoria, känns fel när kvaliteten är hög... | |
| 06-17 10:31 | Goethes_iPhone 06-17 10:31 | Goethes_iPhone | @Alla: Flera kloka tankar om juryarbete och betyg efter publicering. // Ytterligare en bedömning som ibland påverkar några av jurydeltagarnas betyg: om ämnet - utifrån den tämligen höga medelåldern på VG:s medlemmar - lockar yngre till sajten eller mest bara passar oss 55-plussare? Betyget (1-5) på kvalitet sänks av vissa bara för att endast äldre deltagare skulle tänkas vara intresserade av ämnet. | |
| 06-17 10:05 | ParryHotter 06-17 10:05 | ParryHotter | Det står ju explicit att det är Jury-värderingen (och inte kvalitetsbetyget) som ska sättas ned om ämnet är för smalt/svårt. Så blir det kanske en annan femma när ämnet är publicerat och det endast finns ett betyg att sätta? Borde det kanske finnas korta riktlinjer även för betygssättning efter publicering? | |
| 06-17 10:02 | ParryHotter 06-17 10:02 | ParryHotter | Så är ju allmänbildningsaspekten en annan. Den beskrivs så här: 'Allmänbildning (Jury-värdering) skall vara din åsikt om hur allmänbildande ämnet är. Är detta något som är bra för alla att känna till eller bara för de som redan är frälsta? Är det ´lagom´ svårt? För svåra frågor drar ner värdet! Detta värde (med kommentarer) existerar bara under bedömningsperioden.' | |
| 06-17 10:00 | ParryHotter 06-17 10:00 | ParryHotter | '...Detta värde följer med ämnet vid publicering.' | |
| 06-17 10:00 | ParryHotter 06-17 10:00 | ParryHotter | @Conth, kan det vara en tanke att skriva något om detta i guiden till medlemsjuryn? Nu står det detta om kvalitetsaspekten: 'Betyg (Kvalitet) skall spegla ämnets kvalitet. Dvs hur välgjort det är. Vad du tycker om själva ämnet (om det är intressant eller ej, om det är allmänbildande eller ej) skall EJ påverka detta värde! Fokus i bedömningen ska ligga på fråga och svar (inte på ev. eftertexter)...' | |
| 06-17 09:10 | Conth 06-17 09:10 | Conth | @MdS/Bertilblues Min tanke är att antalet frågor inte ska påverka betyget. Även om det är få frågor i ett stort ämne eller massa frågor i ett smalt, så kan kvaliteten (=betyget) vara bra. | |
| 06-17 08:49 | Gnudjur 06-17 08:49 | Gnudjur | En annan aspekt är ju lurigare - vissa ämnen fungerar utmärkt som snabbtest och blir sämre när enskilda frågor plockas ut, och tvärtom. Jag försöker alltid fundera på vad som händer när frågorna kommer enskilt, då jag ser det som sajtens huvudsakliga syfte. | |
| 06-17 08:27 | Bertilblues 06-17 08:27 | Bertilblues | Dessutom riskerar detta att leda till att folk inte hinner/orkar skriva frågor till sajten om man vet att frågorna måste vara väldigt många för att de ska bedömas vara väldigt bra. Det är en fördel för sajten om många hinner/orkar skriva olika frågor. Sajten mår bättre om den har många nya frågor och då ska man göra det lätt för folk att vilja/hinna skriva fler. | |
| 06-17 08:21 | Bertilblues 06-17 08:21 | Bertilblues | Det där är ett jättemärkligt sätt att resonera MdS och då tenderar frågor att hamna fel i systemet. Det finns ligor som bara plockar ut frågor som har fått 5 poäng. En enskild fråga är ju lika bra oavsett om den är i ett ämne med få frågor än om den är i ett ämne med många frågor. Ser inget problem med ett ämne med få frågor. Då har fler chansen att skriva om detta ämne. |


