Snabbtest

Testa din kunskap utan tävlingsmoment.

Reaktorfysik


När en atomkärna utsänder ett gammakvantum förloras i allmänhet en del av strålningsenergin till kärnans rekyl liksom vid absorption i en mottagande kärna. Vad kallas det fenomen som innebär att dessa förluster elimineras, så att emission och absorption kan ske vid samma energi, d.v.s. i resonans?


















Vi stöttar